The problem of morality in scientific study
Abstract
Scientific study is circular cycle, beginning with the putting question, proposing the hypotheses and then effectuating the study and publishing the results. The results of study may lead to the new questions and hypotheses. The benefits of scientific activities are out of doubt, but these benefits reach the maximum when and only when there is a sound study environment - in which “study morality” has to be respected. “Study morality” has a specially important role in scientific studies. The concept of study morality is also very rich and diverse and was long before discussed by various disciplines in developed countries. Those countries which have advanced sciences like United States, United Kingdom, Australia,... have been interested in this problem since the early past century by promulgation of declarations, common agreements and rules of conduct on study morality. Based on synthesis of foreign literatures, the article want to clarify the problem of “morality” in scientific study through the aspects such as the concept, history, legality and contents of study morality.
- Tác giả vẫn giữ bản quyền và trao cho tạp chí quyền xuất bản lần đầu tiên và sau [số tháng] phát hành tác phẩm theo giấy phép Creative Commons Attribution Licensecho phép những người khác chia sẻ tác phẩm đó với điều kiện nêu rõ tác giả và nơi xuất bản đầu tiên.
- Tác giả có thể ký kết những thỏa thuận riêng rẻ khác mang tính hợp đồng đối với việc phát hành không độc quyền phiên bản của tác phẩm in trên tạp chí này (v.d., đưa vào một kho dữ liệu của một cơ quan hoặc đưa vào một cuốn sách), với điều kiện nêu rõ nơi xuất bản đầu tiên.
- Tác giả được phép và được khuyến khích đưa bài viết của mình lên mạng (v.d., trong các kho dữ liệu cơ quan hoặc website của tác giả) trước và trong quá trình nộp bài viết vì nó có thể đưa lại những trao đổi hiệu quả cũng như giúp tác phẩm có nhiều địa chỉ trích dẫn hơn (Xem Hiệu lực của Truy cập Tự do).